Barnklädesannonser från 20-talet

Vita tvättbjörn

En bild av modern dyker upp i tvättmedelsreklamen - den omsorgstagande modern som skapar en hälsosam miljö och se till att hennes barn inte råkar ut för kroppsliga skador. Att barns kläder ska vara mjuka och hygieniskt rena är argument som tas upp i det sammanhanget.

Husmodern nr12 1927

Vita tvättbjörn

Till moderns uppgifter hörde att hålla barnens kläder rena.
I slutet av 1920-talet görs mycket reklam för olika tvättpulver, t ex Persil och Vita Tvättbjörn.
Isbjörnen som står på alla fyra i bilden på tvättmedelspaketet ges mänskliga drag i reklamen. Där står Tvättbjörn på bakbenen klädd i förkläde och rör om i tvättbaljorna. Produkten personifieras när man säger att "han"
- Tvättbjörnen- löser smutsen under natten.
Björnen blir mammans extrahjälp.
I vissa reklambilder kan små flickor -döttrarna- ta den rollen istället.

Husmodern nr7 1927

Lee - lekdräkter

I slutet av 20-talet börjar overallen -ett arbetsplagg för vuxna- bli ett populärt plagg att klä barn i . Leken ses mer och mer som barnens arbete. Barn tecknas då i reklamen ofta som pigga, glada, kavata personer med egen vilja. Ibland kan barnet till och med vilja ha något så mycket att det tittar argt och uppfodrande på betraktaren. "Det amerikanska barnet" kallar tidningen Husmodern bilden av ett barn med rätt att "ta plats" och bestämma. Den framställningen av barnet syns mycket riktigt i samband med reklam för amerikanska varor som blir allt vanligare under första världskriget, då det var svårt att få fram råvaror och hålla i gång produktionen i Europa. Den här reklamen för Lee-overaller som importerades från USA är dock senare -från 1927.

1927 nr 20 Husmodern

Praktiska skolkläder

I den här reklamen från 1927 med trikåkläder i tidens löst sittande mode ser man hur modellerna getts olika namn som var populära på den tiden. Observera att barnklänningen
heter Bruno. Klänningen var alltså till även för små pojkar!

1927 nr 34 Husmodern

Paul U Bergström reklam

Hos Paul U Bergström - varuhuset PUB i Stockholm - kunde man köpa färdigsydda barnkläder från egen sömnadsverkstad. Man kunde också köpa tyg att sy själv av.
Bilden är ett exempel på att det gjordes reklam för vissa tyger som särskilt passande åt barn redan på 1920-talet. Antingen handlade det då om särskilt mjuka tyger, lättvättade tyger eller hållbara kvaliteter. Alla tre sakerna tycks förenas i tyget det görs reklam för här - "tvättsammet".
Det skulle ju enligt reklamen "tåla vid" att röra sig i.
Idén om att barn skulle få vara nöjda och glada märks i den här reklamtexten. När det gäller t ex goda kex eller välsmakande patentmedicin har reklamen byggt på den tanken sedan ungefär sekelskiftet 1900. Så här i slutet av 1920-talet börjar tanken märkas mer och mer även i reklam kring barnkläder och tyger.

1927 Julbestyrsnummer Husmodern
Annons från Sahlins

På annonsen kan man se 1920-talets raka modeller på dam- och flickkappor.
Sahlins, i Eslöv, och Wettergrens, i Göteborg, var två fabriker som tillverkade kappor för flickor redan första decenniet på 1900-talet. Kappor av ganska tjocka tyger var svårare att sy hemma än till exempel klänningar av bomullstyg. Kanske var det därför konfektionsindustrin tidigt satsade på kappor.
Kring sekelskiftet sågs det som viktigt för rika familjers flickor att ha en fin kappa att visa upp sig i när man gick på promenad. Att klä sig i kappa när man gick till skolan och att klä sig fin i en snygg kappa när man skulle på kalas eller i kyrkan fortsatte vara viktigt för många åtminstone till 1950-talets mitt. Först då blev det mer vanligt att flickor hade jacka.

1925 nr 17 Husmodern

Singer reklam Lilla Inga

Det gjordes reklam för symaskiner med hjälp av bilder av barn. Bilden av "Lilla Inga fin" i nysydd klänning stämmer väl överens med att en del kvinnor som blivit intervjuade särskilt minns sina hemsydda finklänningar som favoritplagg.
Tänk att själv få välja tyg och modell till en klänning som mamman eller en hemsömmerska sedan sydde upp!
En kvinna minns att hennes finklänningar ofta var lite urvuxna för hon använde dem länge.

1921 Husmodern

Huskvarna reklam

Under 1900-talet har mödrar framställts som konsumenter i reklamen på olika sätt.
Man har kunnat se modern som inköpare, glatt promenerande mot varuhuset med lillflickan vid handen. Genom många annonser, där argumenten har handlat om hur billigt det är, har man kunnat ana moderns roll som sparsam hushållerska, med ansvar för att hålla barnen välklädda.
I andra annonser har modern leende stått vid spisen, som matmor, och lagat nyttig och god mat åt sina små av de råvaror eller halvfabrikat det gjorts reklam för. Här sitter modern vid sin Husqvarna-symaskin och provar det hon sytt åt dottern. Att man kan sy själv åt barnen av stuvbitar eller av de bättre bitarna av utslitna vuxenkläder talas det mycket om även i tidningsartiklar med råd om sömnad på 1920-talet och på 1930- och -40-talen.

1925 nr 34 Husmodern

 

 

upp