 |
Barnklädesannonser
från 20-talet
|
 |
Vita tvättbjörn
En bild av
modern dyker upp i tvättmedelsreklamen - den omsorgstagande modern
som skapar en hälsosam miljö och se till att hennes barn inte
råkar ut för kroppsliga skador. Att barns kläder ska vara
mjuka och hygieniskt rena är argument som tas upp i det sammanhanget.
Husmodern
nr12 1927
|
 |
Vita tvättbjörn
Till moderns
uppgifter hörde att hålla barnens kläder rena.
I slutet av 1920-talet görs mycket reklam för olika tvättpulver,
t ex Persil och Vita Tvättbjörn.
Isbjörnen som står på alla fyra i bilden på tvättmedelspaketet
ges mänskliga drag i reklamen. Där står Tvättbjörn
på bakbenen klädd i förkläde och rör om i tvättbaljorna.
Produkten personifieras när man säger att "han"
- Tvättbjörnen- löser smutsen under natten.
Björnen blir mammans extrahjälp.
I vissa reklambilder kan små flickor -döttrarna- ta den rollen
istället.
Husmodern
nr7 1927
|
 |
Lee
- lekdräkter
I slutet
av 20-talet börjar overallen -ett arbetsplagg för vuxna- bli
ett populärt plagg att klä barn i . Leken ses mer och mer som
barnens arbete. Barn tecknas då i reklamen ofta som pigga, glada,
kavata personer med egen vilja. Ibland kan barnet till och med vilja ha
något så mycket att det tittar argt och uppfodrande på
betraktaren. "Det amerikanska barnet" kallar tidningen Husmodern
bilden av ett barn med rätt att "ta plats" och bestämma.
Den framställningen av barnet syns mycket riktigt i samband med reklam
för amerikanska varor som blir allt vanligare under första världskriget,
då det var svårt att få fram råvaror och hålla
i gång produktionen i Europa. Den här reklamen för Lee-overaller
som importerades från USA är dock senare -från 1927.
1927 nr 20 Husmodern
|
 |
Praktiska
skolkläder
I den här reklamen från 1927 med trikåkläder i tidens
löst sittande mode ser man hur modellerna getts olika namn som var
populära på den tiden. Observera att barnklänningen
heter Bruno. Klänningen var alltså till även för
små pojkar!
1927 nr 34 Husmodern
|
 |
Paul
U Bergström reklam
Hos Paul U Bergström - varuhuset PUB i Stockholm - kunde man köpa
färdigsydda barnkläder från egen sömnadsverkstad. Man
kunde också köpa tyg att sy själv av.
Bilden är ett exempel på att det gjordes reklam för vissa
tyger som särskilt passande åt barn redan på 1920-talet.
Antingen handlade det då om särskilt mjuka tyger, lättvättade
tyger eller hållbara kvaliteter. Alla tre sakerna tycks förenas
i tyget det görs reklam för här - "tvättsammet".
Det skulle ju enligt reklamen "tåla vid" att röra sig
i.
Idén om att barn skulle få vara nöjda och glada märks
i den här reklamtexten. När det gäller t ex goda kex eller
välsmakande patentmedicin har reklamen byggt på den tanken sedan
ungefär sekelskiftet 1900. Så här i slutet av 1920-talet
börjar tanken märkas mer och mer även i reklam kring barnkläder
och tyger.
1927 Julbestyrsnummer Husmodern |
 |
Annons
från Sahlins
På
annonsen kan man se 1920-talets raka modeller på dam- och flickkappor.
Sahlins, i Eslöv, och Wettergrens, i Göteborg, var två
fabriker som tillverkade kappor för flickor redan första decenniet
på 1900-talet. Kappor av ganska tjocka tyger var svårare att
sy hemma än till exempel klänningar av bomullstyg. Kanske var
det därför konfektionsindustrin tidigt satsade på kappor.
Kring sekelskiftet sågs det som viktigt för rika familjers
flickor att ha en fin kappa att visa upp sig i när man gick på
promenad. Att klä sig i kappa när man gick till skolan och att
klä sig fin i en snygg kappa när man skulle på kalas eller
i kyrkan fortsatte vara viktigt för många åtminstone
till 1950-talets mitt. Först då blev det mer vanligt att flickor
hade jacka.
1925 nr 17
Husmodern
|
 |
Singer
reklam Lilla Inga
Det gjordes reklam för symaskiner med hjälp av bilder av barn.
Bilden av "Lilla Inga fin" i nysydd klänning stämmer
väl överens med att en del kvinnor som blivit intervjuade särskilt
minns sina hemsydda finklänningar som favoritplagg.
Tänk att själv få välja tyg och modell till en klänning
som mamman eller en hemsömmerska sedan sydde upp!
En kvinna minns att hennes finklänningar ofta var lite urvuxna för
hon använde dem länge.
1921 Husmodern |
 |
Huskvarna
reklam
Under 1900-talet har mödrar framställts som konsumenter i reklamen
på olika sätt.
Man har kunnat se modern som inköpare, glatt promenerande mot varuhuset
med lillflickan vid handen. Genom många annonser, där argumenten
har handlat om hur billigt det är, har man kunnat ana moderns roll
som sparsam hushållerska, med ansvar för att hålla barnen
välklädda.
I andra annonser har modern leende stått vid spisen, som matmor,
och lagat nyttig och god mat åt sina små av de råvaror
eller halvfabrikat det gjorts reklam för. Här sitter modern
vid sin Husqvarna-symaskin och provar det hon sytt åt dottern. Att
man kan sy själv åt barnen av stuvbitar eller av de bättre
bitarna av utslitna vuxenkläder talas det mycket om även i tidningsartiklar
med råd om sömnad på 1920-talet och på 1930- och
-40-talen.
1925 nr 34 Husmodern
upp |