
<<<
I "Ett sekel i skylten - Barnkläder som industriellt kulturarv"
var syftet att ta reda på hur människor som är gamla nu
såg på kläder när de var barn. Eleverna gjorde intervjuer
för att få veta svaret på olika frågor om barnkläder
förr.
Eleverna fick
antingen enskilt eller i grupp sätta sig och fundera på vilka
frågor om barnkläder förr som de skulle vilja ha svar
på. Frågorna skrev de på små lappar - en lapp
till varje fråga.
Tanken med det var att man skulle kunna sortera upp frågorna under
olika rubriker.
De frågor som handlade om liknande saker lades i samma hög.
Det som gav mest samtal om hur man såg på saker och ting var
förstås när eleverna själva valde i vilken hög
deras frågelapp skulle ligga.
Varje högs frågor blev sedan ett block frågor på
en frågelista som blev gemensam för hela klassen.
|
Vid intervjun ställde alla alltså både de frågor
de själva hittat på och de frågor andra hittat på.
Även den som bara hade kommit på en fråga kunde genomföra
intervjun.
Föräldrarna
hjälpte ofta till med att ta kontakt med någon äldre släkting
eller bekant som barnen kunde intervjua. I några fall ställde
föräldrar själva upp på att bli intervjuade.
En elev gav sig till ett ålderdomshem för att hitta en informant.
Idén att samarbeta med någon pensionärsförening
fanns också och hade säkert varit genomförbar om intervjuerna
hade skett på skoltid, i skolan.
Nu var det så att eleverna gjorde intervjuerna som hemarbete, ev
med kompensation i form av ledighet från vanlig lektion senare.
Läs
vad elever
på Ekenässkolan
fick fram i sina intervjuer.
|